Večen bo na vas spomin - Manica Koman, 1915

Ekskluzivno gostovanje mednarodne koprodukcije ob obletnici začetka 1. svetovne vojne v SNG Nova Gorica - Je bil Gavrilo Princip terorist ali revolucionar?

29.11.2014

Vir: SNG Nova Gorica

Vir: SNG Nova Gorica

Potem, ko je priznani režiser iz Sarajeva Dino Mustafić na oder SNG Nova Gorica postavil predstavo Zmaj ruskega pisatelja in dramatika Jevgenija Švarca (premiera je bila 13. novembra), prihaja na isti oder 29. novembra še eno njegovo režijsko delo – predstava Majhen mi je ta grob (Mali mi je ovaj grob) priznane in večkrat nagrajene avtorice Biljane Srbljanović. Besedilo je prejelo Sterijevo nagrado za najboljšo sodobno dramo in Zlati lovorjev venec na mednarodnem gledališkem festivalu MESS. Gre za mednarodno koprodukcijo Srbije, Hrvaške ter Bosne in Hercegovine (Hartefakt, Bitef teater, Komorni teater 55, Gledališče Ulysses, Testament films, Festival MESS), ki je bila letos premierno uprizorjena v Beogradu, Sarajevu, na Brionih in v Zagrebu, zdaj pa bo ekskluzivno prvič gostovala tudi v Sloveniji na odru SNG Nova Gorica – opremljena bo s slovenskimi nadnapisi.

Zgodba pripoveduje o sarajevskem atentatu, ki je bil povod za začetek 1. svetovne vojne. V središču je Gavrilo Princip, mladenič, ki je streljal na prestolonaslednika Avstro-ogrske monarhije Franca Ferdinanda. Njegov metek je bil klic po osvoboditvi Slovanov izpod avstro-ogrskega jarma, klic po revoluciji. Je bil Gavrilo terorist ali revolucionar? Avtorica igre Biljana Srbljanović pravi: »Princip je bil revolucionar in deloma tragična žrtev. Verjel je v ideje gibanja Mlada Bosna, ki se je proti tuji nadvladi borilo z izvajanjem atentatov.« Režiser Dino Mustafić pa nanj gleda takole: »Bil je zanesenjak, revolucionar in atentator, ki se je boril za svobodo južnoslovanskih narodov in sanjal o socialno pravični državi. Princip v predstavi ni kostumirani junak iz nekega minulega obdobja, pač pa urbani gverilec, nekakšni Che Guevara 21. stoletja v »oldstarkah« in kavbojkah, emancipirani mladenič, ki ga na naših ulicah in v mestih ni več. Spremljamo pa tudi zgodbo neke generacije v zgodovinskih okoliščinah 20. stoletja, skozi katero spoznavamo tudi naš, aktualni in polpretekli čas.«

Dino Mustafić, ki že vrsto let umetniško vodi mednarodni gledališki festival MESS, na oder pa je postavil več kot petdeset besedil klasičnih in sodobnih avtorjev, poudarja, da zgodba ne govori le o sarajevskem atentatu kot zgodovinskem dogodku, temveč tudi o aktu atentata. »Pri tem sem se oprl na sodobno politično zgodovino. V ospredju so vprašanja, ki mučijo tudi mojo generacijo: zgodovinski premik krvi, nasilja, maščevanja, mraka nacionalizma … torej kontinuitete tistih, ki kreirajo zgodovino iz ozadja, oziroma tistih, ki si v ta namen prisvajajo nekoč vzvišene in plemenite ideje revolucije.« O tem, kaj je zanj svoboda, pa je pojasnil: »Svoboda je konkretna, otipljiva, je nekakšen vzlet in v tem smislu duhovna širina. Svoboda pomeni tudi to, da ni treba, da delate do onemoglosti, da bi preživeli. In svoboda je nekaj, kar ne bo prišlo s plakatov, političnih kampanj, iz praznih sintagem in formulacij o človekovem dostojanstvu in človekovih pravicah. Ko je človek svoboden, ima pravico do sreče."

Predstava Majhen mi je ta grob je sodelovala na dveh mednarodnih festivalih, beograjskem BITEF-u in sarajevskem MESS-u, kjer je igralec Ermin Bravo prejel priznanje za najboljšo igralsko kreacijo. Ob njem igrajo Milan Marić, Svetozar Cvetković, Marko Janketić, Amila Terzimehić; na violončelu pa Aleksandar Latković/Nebojša Janković.